مجله خبری هاست ایران » طراحی و توسعه » هوش هیجانی در وب: چگونه یادگیری ماشینی بر تعاملات کاربران تأثیر می‌گذارد؟
UI/UX طراحی و توسعه

هوش هیجانی در وب: چگونه یادگیری ماشینی بر تعاملات کاربران تأثیر می‌گذارد؟

یکی از بزرگ‌ترین انقلاب‌های تکنولوژی در دهه‌های اخیر ظهور یادگیری ماشینی بوده است. هوش مصنوعی (AI) در حال حاضر در تعامل با هوش هیجانی در وب است. هوش هیجانی هیچگاه تا به این اندازه با دنیای انسان‌ها درآمیخته نشده بود.

شبیه‌سازهای کامپیوتری دارای رفتارهای هوشمند تر و پیشرفته تری نسب به گذشته هستند. بعید به نظر نمی‌رسد که ماشین‌های دارای هوش هیجانی در آینده‌ای نزدیک در صنعت‌های گوناگون مداخله می‌کنند. یکی از آن صنعت‌ها طراحی وب است.

هوش هیجانی در وب

در ابتدا، اجازه دهید کاوشی داشته باشیم بر عنوان هوش هیجانی در وب – اینکه منظورمان چیست و مردم چگونه از آن استفاده خواهند کرد؟ هوش احساسی به معنی توانایی مدیریت کردن روابط با دیگران و فهمیدن اطلاعات احساسی است. طبق گفتهٔ Daniel Goleman – روزنامه‌نگار حوزهٔ علوم- هوش احساسی پنج مشخصه دارد:

  1. خودآگاهی. توانایی شناسایی حالت‌ها (mood)، احساسات و احساسات درونی فرد.
  2. خودانظباتی. توانایی کنترل کردن حالات تخریبی و نوسان‌ها، دوری از قضاوت کردن، و همچنین فکر کردن قبل از انجام عمل.
  3. انگیزش درونی. انگیزش درونی، گرایش فطری پرداختن به تمایلات و به کار بردن توانایی‌ها و در انجام کارها، جستجو کردن چالش‌های بهینه و تسلط یافتن بر آن‌هاست.
  4. همدلی. توانایی فهمیدن احساسات دیگر افراد. همدلی یعنی مهارت رفتار با مردم طبق حالات لحظه‌ای آن‌ها.
  5. مهارت‌های اجتماعی. توانایی مدیریت کردن روابط و شبکه‌های مراوده‌ای، پیدا کردن زمینه‌های مشترک با دیگران و به توافق رسیدن.

مقاله مرتبط: ۸ نشانه هوش هیجانی در مدیریت مؤثر


در نگاه اول، تصور این موارد انسانی برای ربات‌ها بعید به نظر می‌رسد. در کل، یک ربات بدون داشتن قلب، مغز و روح چگونه می‌تواند انگیزش درونی داشته باشد؟ یک Chatbot یا ربات سخنگو چگونه می‌تواند احساسات طرفش را بفهمد وقتی که هیچوقت تجربه‌ای از احساسات انسانی ندارد؟ به لطف دادهای بزرگ و فناوری‌های پیشرفته هوش مصنوعی، ربات‌ها می‌توانند داده‌ها و اطلاعات را تفسیر کنند و تا حد زیادی شبیه یک انسان به وقایع پیرامون پاسخ دهند.

هوش هیجانی در وب با کاربران در یک سطح عمیق و احساسی رابطه برقرار می‌کند. وب‌سایت‌هایی که از نظر احساسی هوشمند هستند باید به کاربران حس خوبی القا کنند.

هوش هیجانی وب

امروزه طراحان وب از بدو شروع به طراحی مشخصه‌های هوش هیجانی وب را در تجربهٔ کاربری (UX) تا حد امکان به کار می‌گیرند. آن‌ها از داستان‌سرایی برای القای حس احساسی و ارتباط با کاربران در سطحی عمیق استفاده می‌کنند.


مقاله مرتبط: داستان سرایی داده ها به شیوه گوگل


با اینحال، هوش مصنوعی و چت‌بات‌های هوشمند از بعد احساسی قادر خواهند بود که این ارتباط را در یک سطح بسیار شخصی تری با فرد برقرار سازند.

شرکت‌هایی که در حال حاضر از هوش هیجانی استفاده می‌کنند

بسیاری از طراحان از هوش مصنوعی و برنامه‌نویسی هوش هیجانی وب ای تغییر برند و محصولاتشان به جهت برقراری تعامل با کاربران استفاده می‌کنند. برای مثال meet Amy

Amy یک دستیار شخصی قدرت یافته توسط AI است که می‌تواند با استفاده از سبک یادگیری انسانی قرار ملاقات‌های شما را تنظیم کند. در ابتدا، Amy نوع برنامه‌ریزی و علایق شما را یاد می‌گیرد. سپس، شما آدرس amy@x.ai را در قسمت CC ایمیل وارد می‌کنید و گیرنده اصلی ایمیل را یکی از همکاران خود قرار می‌دهید. از اینجا به بعد Amy مابقی موارد را برعهده می‌گیرد. ایمیل‌های دریافتی و ارسالی برای گذاشتن قرار ملاقات، انتخاب کردن زمانی که مناسب اوقات روزانهٔ شماست و قرار دادن ملاقات‌ها در تقویم شخصی همگی به یک فرآیند خودکار تبدیل می‌شوند.

amy personal assistant

Amy از شما یاد می‌گیرد و با استفاده از هوش هیجانی تعبیه شده در آن به رویدادها واکنش نشان می‌دهد و رویکردی انسانی را به مدیریت ایمیل‌های شما می‌دهد. افرادی که از Amy استفاده کرده‌اند گزارش داده‌اند که با مواردی روبرو شده‌اند که در آن افراد با دفتر تماس گرفته و خواهان صحبت با Amy بوده‌اند و بعد از اینکه فهمیده‌اند که Amy یک روبات است بسیار شوکه شده‌اند.

Amy کار تنظیم ملاقات‌ها، مصاحبه‌ها و حتی کارهای شخصی را به سادگی انجام می‌دهد – و این کار را بدون هیچگونه برنامه‌دهی توسط کاربران انجام می‌دهد. Amy ایمیل‌ها را می‌خواند و آن‌ها را می‌فهمد و می‌داند که چگونه باید جوابی با رنگ و بوی انسانی به آن‌ها بدهد. این تنها یک مثال از این است که چگونه هوش هیجانی در وب، در حال شکل گرفتن است.

Xiaoice نیز نمونه دیگری از یک چت بات با رنگ و بوی انسانی است که مایکروسافت در چین آن را توسعه و راه اندازی کرده است.

Xiaoice روی بسیاری از سرویس‌های چینی بکار گرفته می‌شود و امروزه تقریباً حدود ۴۰ میلیون نفر از آن استفاده می‌کنند. Xiaoice همچون Siri یا ربات سخنگوی چندان محبوب مایکروسافت به نام Tay است. با این تفاوت که Xiaoice یک چت بات مهربان، دوستانه و دارای هوش هیجانی است که کاربران می‌توانند از او به عنوان یک درمانگراستفاده کنند.

چت بات Xiaoice

Xiaoice با فرآیند شناخت احساسی به کاربران گوش می‌دهد و می‌توان جواب‌هایی مرتبط به کاربر دهد. با استفاده از ابزاری به نام «تجزیه و تحلیل احساسات» عبارت‌ها و جواب‌هایش را مبتنی بر اخلاقیات مثبت و منفی انسانی تطبیق می‌دهد. او می‌تواند درست همانند یک انسان از نظرات بسیار عمیق و تخصصی بر سر هر موضوعی برخوردار باشد. حتی اگر در بحثی چندان سر رشته نداشته باشد امکان دارد شرمگین یا عصبانی شود. Xiaoice به کاربران نشان می‌دهد که آیندهٔ هوش مصنوعی به چه شکل خواهد بود.

پتانسیل هوش مصنوعی در طراحی وب

هوش مصنوعی از پتانسیل فوق العاده‌ای برای دگرگونی بسیاری از صنایع که حول مردم دایرند برخوردار است. یکی از استارت‌آپ ‌CureMetrix از بدو تأسیس از الگوریتم‌های AI برای کمک به متخصصان پزشکی برای درمان بیماران خود استفاده می‌کند.

AI همچنین در حال تغییر شکل دادن شیوهٔ تعامل کاربران با اینترنت است. وب هوشمند در حال شناسایی، فهمیدن و واکنش دادن به احساسات کاربران است. این مورد بطور بخصوصی وب‌سایت‌ها و طراحان به هنگام طراحی وب‌سایت‌ها را تغییر می‌دهد.


مقاله مرتبط: آینده فرم‌ های الکترونیکی، تعاملات محاوره ای


تا بحال، حوزهٔ وب جایی بدون احساس و خشک بوده است. طراحی وب با واژگان دیجیتال سر و کار دارد و هیچ تلاشی برای انسانی تر کردن طراحی انجام نداده است. طراحان وب در حال اجرایی کردن توانایی شناسایی، تشخیص و پاسخ دادن به ورودی‌های احساسی هستند. آن‌ها پروژه‌های برزگ هوش هیجانی را به بخش‌های کوچک‌تری تقسیم کرده‌اند تا با سرعت بیشتری بتوانند آن را توسعه دهند.

آیندهٔ طراحی وب پلت فرمی است که دیگر نیازی به کمک کاربران برای فهمیدن زبان ماشین‌ها ندارد. به جای تغییر دستورات به واژگان دیجیتال قابل فهم ماشین، کاربران قادر خواهند بود که همانطور که با اطرافیانشان وارد گفتگو می‌شوند با وب هم به همان راحتی سر صحبت را باز کنند. زمانی که AI به مولفه‌ای رضایت بخش تر تبدیل شود (به موجب افزایش داده‌ها) جهان شاهد یک دگرگونی خارق العاده خواهد بود.

هوش هیجانی در وب سایت ها

ربات‌ها یک چیز هستند و هوش هیجانی یک چیز دیگر. طراحان وب و نویسندگان محتوا در حال حاضر درتلاش برای برقراری ارتباط احساسی با مخاطبان هستند. آن‌ها این کار را با نوشتن محتویات بازاریابی شخصی‌تر، تصویرسازی و ویدیوهای پرطرفدار انجام می‌دهند. هنوز در حوزهٔ وب سایت‌ها و تعامل آن با کاربران دچار کمبودهایی هستیم.وب‌سایت‌ها هنوز نیازمند فعل و انفعالات و دستورالعمل‌های مشخصی برای انجام درست فعالیت‌ها هستند. با AI و هوش هیجانی وب، کاربران دنیای متفاوتی از وب را شاهد خواهند بود.

چت بات

همانطور که ما به سوی آینده در حرکت هستیم، طراحان وب بیشتر و بیشتر سایت‌ها را ازهوش هیجانی توسعه می‌دهند. سایت‌ها قادر خواهند بود که احساسات کاربران را به همراه با صدای محصولاتشان منعکس دهند، به سؤالات پاسخ دهند و درست همانند مردم انتظارات کاربران را تشخیص دهند.

این وب‌سایت‌ها قادر خواهند بود که علایق کاربر را تشخیص دهند، آن‌ها را بکار گیرند و بطور مرتبط به هر شخص پاسخ در خور بدهند. این سطح از ارتباط و شخصی سازی در وب سایت‌ها بطور چشمگیری وفاداری مشتری را در پی خواهد داشت.

آیا ممکن است وب سایتی بسازیم که آنقدر بر احساسات کاربران تأثیر داشته باشد که بتواند به آن‌ها در تعاملشان با یک ربات- و حتی خود شرکت – حس خوب و مثبتی دهد؟ با وجود امکان هوش هیجانی وب بسیاری باور دارند که این کار شدنی است.

وب‌سایت‌ها از قبل توانایی جمع آوری داده‌های کاربری را داشته‌اند و با گردآوری گذشتهٔ جست و جوی کاربر توانسته‌اند که پاسخ‌های درخور به آن‌ها ارائه کنند و آیتم‌های مشابه را به مشتری عرضه کنند. در آینده، وب‌سایت‌ها قادر خواهند بود که مجموعه‌ای از وضعیت‌های احساسی را ایجاد خواهند کرد که شخصیت یک برند را منعکس کند.

آیندهٔ طراحی وب

AI و چت بات ها و هوش هیجانی به سرعت تا زمانی که محققان در حال گردآوری و یادگیری چگونگی آنالیز کردن حجم بزرگی از داده هستند در حال شکل گیری هستند. استفاده از میلیون‌ها نقطهٔ داده‌ای جمع آوری شده از کاربران و تعاملات آن‌ها با انسان‌ها، دانشمندان در حال ایجاد کردن طرحی از هوش هیجانی هستند هرچه بیشتر مثل آدم‌ها فکر می‌کنند.

ترکیب AI و هوش هیجانی در یک وب سایت می‌تواند به کسب و کارها اجازه دهد که احساسات کاربران را تحلیل کنند و بر نیازهای آن‌ها متمرکز شوند و بطور مرتبطی به هر کاربر پاسخ‌های درخوری بدهند.

انسانی کردن وب پتانسیل این را دارد که مشتریان را بسیار بیش‌تر از پیش به برندهای مورد علاقه‌شان نزدیک کند. به زودی، شرکت‌ها قادر خواهند بود که اهداف، عملیات‌ها و دستاوردهایشان را به شیوه‌ای به مخاطب ارائه کنند که برای وفادار ماندن مشتری به برند بسیار سودمند تر است و از نظر تجربهٔ شخصی مشتری منفعت چشمگیری به دنبال دارد.

دربارهٔ توسعهٔ AI، هوش هیجانی وبظهور طراحی‌های کاربردی که موجب دگرگون کردن وب‌سایت‌هایی که از قبل می‌شناسیم منتظر شنیدن اخبار شگفت انگیزی در آینده باشید.

منبع speckyboy