مجله خبری هاست ایران » کسب و کار » چگونه نرخ ترک سبد خرید را کاهش و فروش را افزایش دهیم؟
بازاریابی کسب و کار

چگونه نرخ ترک سبد خرید را کاهش و فروش را افزایش دهیم؟

نرخ ترک سبد خرید

ترک سبد خرید از سوی مشتری یکی از مهم‌ترین مشکلات درزمینهٔ فروش به شمار می‌آید. اگر شما صاحب یک فروشگاه اینترنتی باشید، چه راه‌حلی برای کاهش نرخ ترک سبد خرید پیشنهاد می‌کنید؟

هرقدر هم درفروش محصولاتتان قوی باشید، برخی مشکلات اجتناب‌ناپذیرند. مشتری‌های بسیاری هستند که کالاهای موردنظرشان را به سبد خرید اضافه می‌کنند. آن‌ها حتی اطلاعات شخصی‌شان را هم ممکن است تکمیل کنند، اما سبد خرید را در مرحله آخر نیمه‌کاره رها کنند. طبق آماری که سایت Shopify اعلام کرده، ۶۷% مشتریان سبد خریدشان را نهایی نمی‌کنند. این درصد حدوداً دو سوم کل مشتریان را تشکیل می‌دهد. در ادامهٔ این مطلب با ما همراه باشید تا ببینید فروشگاه‌های اینترنتی چگونه می‌توانند نرخ ترک سبد خرید را کاهش دهد.


مقاله مرتبط: ٥ نکته برای افزایش فروش در فروشگاه های اینترنتی


شاید بپرسید چرا مشتری‌ها سبد خرید را ترک می‌کنند و اصلاً کجا می‌روند؟ برخی کاربران قصد خرید ندارند و تنها به‌مرور کالاها مشغول هستند. گاهی مشتریان واقعی مشغول کار دیگری می‌شوند و اصلاً یادشان می‌رود در حال خرید بوده‌اند. دستهٔ دیگری هم در این میان وجود دارند که هنوز درباره این خرید مردد هستند و نیاز دارند بیشتر به سبد خریدش فکر کند. شما به‌عنوان صاحب این فروشگاه اینترنتی چه راه‌حلی پیشنهاد می‌دهید تا افراد مردد یا مشتریان فراموش‌کار را دوباره به سبد خریدشان بازگردانید؟

یکی از بهترین روش‌ها برای کاهش نرخ ترک سبد خرید، ارسال ایمیل یادآوری درزمانی مشخص است.

یکی از روش‌های مؤثر در کاهش نرخ ترک سبد خرید، راه‌اندازی کمپین ایمیلی بازیابی است. البته این ایده اصلاً تازه نیست. Shopify در سال ۲۰۱۳ ابزاری به نام بازیابی سبد خرید ترک شده یا ACR معرفی و ادعا کرد استفاده از این ابزار، نتایج شگفت‌انگیزی در پی داشته است. این سایت می‌گوید در اولین سال استفاده از این ابزار، نرخ بازیابی سبد خرید مشتریان ۳٫۶% بهبود یافته و حدوداً ۱۲٫۹ میلیون دلار را درزمینهٔ فروش، بازیابی کرده است.


مقاله مرتبط: توصیه‌هایی برای طراحی فروشگاه اینترنتی بهتر


شاید با خودتان فکر کنید این ابزار احتمالاً برای کسب‌وکار شما هم می‌تواند مناسب باشد. به همین خاطر لازم است ادامهٔ این مطلب را به‌دقت بخوانید. ما ۳ نکتهٔ مهم را در طراحی و ایجاد این کمپین برای شما توضیح خواهیم داد. همان‌طور که اشاره شد، استفاده از ایمیل یادآوری در بازیابی سبدهای خرید مؤثر است.

از بازهٔ زمانی مناسب استفاده کنید

ایمیل بازیابی سر وقت

ابزار ACR که Shopify آن را معرفی کرده، می‌تواند در دو بازه زمانی متفاوت ارسال شود. ۶ یا ۲۴ ساعت پس‌ازآنکه مشتریان شما سبد خریدشان را ترک می‌کنند، این ایمیل یادآوری به‌صورت خودکار به آن‌ها ارسال می‌شود. آمار Shopify نشان می‌دهد کمپین ارسال ۶ ساعته موفق‌تر از ۱ روزه عمل می‌کند. ۴٫۱% از سبدهای خرید در کمپین ایمیلی ۶ ساعته به مرحله بازیابی و خرید نهایی می‌رسد درحالی‌که این عدد در کمپین ۲۴ ساعته معادل ۳% است.

Marketing Land پیشنهاد می‌کند برای دستیابی به نتیجه بهتر، زمان ارسال ایمیل‌های بازیابی را به ۱ تا ۳ ساعت کاهش دهید. این مرکز معتقد است مشتریان شما ممکن است سبدشان را به‌قصد تحقیق یا یافتن کالای مشابه ترک کرده باشند و این ایمیل‌های کوتاه‌مدت می‌تواند در نهایی کردن خریدشان مؤثر باشد؛ اما اگر کمتر از ۱ ساعت از ترک سبد خرید گذشته باشد و شما برای مشتریان خود ایمیل یادآوری ارسال کنید، ممکن است نتیجه این کمپین منفی شود. شاید مشتری شما برای تحقیق دربارهٔ مدل خاصی از تلویزیون‌های هوشمند یا یخچالی گران‌قیمت، به زمان بیشتری نیاز داشته باشد و شما با ارسال این ایمیل زودهنگام او را دچار سردرگمی کنید. به‌این‌ترتیب، زمان ارسال ایمیل یادآوری در بازیابی سبد خرید، اهمیت ویژه‌ای دارد.

موارد مهم را در ایمیل درج کنید

موارد مهم را در ایمیل درج کنید

اگر می‌خواهید ایمیل یادآوری این کمپین مؤثر باشد، باید محتوای آن را فوق‌العاده طراحی کنید. به خاطر داشته باشید که در ایمیل‌های یادآوری حتماً از این ۴ مورد اساسی استفاده کنید:

  • تصاویر کالاهایی که در سبد خرید مشتری مانده
  • لینک سبد خرید یا کالاها
  • لینک صفحهٔ تماس با فروشگاه
  • یادداشتی محترمانه و دوستانه برای یادآوری بازگشت به سبد و نهایی کردن خرید

به‌سادگی تسلیم نشوید

در فروش به‌سادگی تسلیم نشوید

به گزارش پایگاه Business Insider اولین ایمیل ارسالی شما در کاهش نرخ ترک سبد خرید، موفقیت‌آمیز خواهد بود. طبق تحقیقات انجام‌شده این وب‌سایت، ادعا شده است: نرخ باز کردن ایمیل یادآوری ۴۰% و نرخ کلیک و بازگشت به سبد خرید ۲۰% است. بااین‌حال می‌توانید ابزار ACR خود را به‌گونه‌ای طراحی کنید که در بازه‌های زمانی دیگر هم ایمیل یادآوری ارسال کند. آژانس بازاریابی Ontraport پیشنهاد می‌کند که ایمیل‌های بازیابی را در ۳ فاصله زمانی معین برای مشتریانتان ارسال کنید تا نرخ بازیابی سبد خریدتان افزایش یابد.

برای حصول نتیجهٔ بهتر، ۳ ایمیل یادآوری را در فواصل زمانی ۳، ۲۴ و ۳۶ ساعته ارسال کنید.

پیش‌تر گفتیم که محتوای ایمیل اول باید یادداشتی دوستانه و محترمانه به همراه لینک و تصاویر کالاهای درون سبد خرید داشته باشد. در ایمیل‌های بعدی هم همین محتوا را حفظ کنید، اما کمی بیشتر تلاش کنید تا مشتری به ادامهٔ خرید ترغیب شود. در ایمیل دوم به مشتریانتان بگویید که سبد خرید آن‌ها به‌زودی منقضی شده و کالاهای درون آن حذف خواهند شد.

ایمیل سوم، آخرین شانس شما و همچنین آخرین فرصت مشتری است. در این ایمیل تأکید کنید که ممکن است موجودی کالاهای موجود در سبد خرید به اتمام برسد. برای ترغیب مشتری به نهایی کردن سبد خرید، می‌توانید کد تخفیف یا امکان ارسال رایگان سفارش ارائه دهید.

متأسفانه تمام فروشگاه‌های اینترنتی با مشکل ترک سبد خرید از سوی مشتریانشان مواجه می‌شوند. نباید امیدتان را در اجرای این کمپین از دست دهید. از سه استراتژی مهمی که برایتان برشمردیم، در کمپین بازیابی بهره ببرید و مشتریانتان را ترغیب کنید دوباره به سبد خریدشان بازگردند تا شاهد افزایش فروش محصولاتتان باشید.

منبع godaddy