مجله خبری هاست ایران » کسب و کار » 5 استراتژی مؤثر برای ایمیل مارکتینگ در سال 2017
بازاریابی کسب و کار

5 استراتژی مؤثر برای ایمیل مارکتینگ در سال 2017

استراتژی ایمیل مارکتینگ

بسیاری از صاحبان مشاغل معتقدند که بازاریابی ایمیلی (ایمیل مارکتینگ) دیگر قدیمی و بی استفاده شده است. آن‌ها فکر می‌کنند که این شیوه قدیمی نمی‌تواند به‌اندازه کافی مفید واقع شود؛ اما در اشتباه هستند.

در سال ۲۰۱۵ بیش از ۲۰۵ میلیارد ایمیل ارسال‌شده بود و انتظار می‌رود این رقم تا آخر سال ۲۰۱۹ به ۲۴۶ میلیارد افزایش یابد. طبق تحقیقاتی که در این زمینه انجام‌شده، بالاترین نرخ بازگشت سرمایه در بازاریابی به شیوه ایمیل مارکتینگ بازمی‌گردد. به ازای هر ۱ دلار که در ارسال ایمیل هزینه می‌شود، میانگین نرخ بازگشت حدود ۳۸ دلار خواهد بود. با این نتایج می‌توان دریافت که این روش ارتباطی مؤثر و مستدام خواهد بود.

اگر استراتژی ایمیل مارکتینگ را به‌درستی اجرا کنید، مشتری‌های تازه به شما روی می‌آورند و نرخ فروش دوباره محصولات و خدماتتان هم افزایش می‌یابد. تهیه یک برنامه قابل مدیریت و مداوم، کلید اجرای استراتژی ایمیل مارکتینگ است.

در ادامه این مطلب به ۵ تکنیک مهم در تهیه استراتژی ایمیل مارکتینگ می‌پردازیم.

۱. با محتوای مناسب شروع کنید

محتوای خوب

در ایجاد کمپین ایمیل مارکتینگ از شیوه‌های مرسوم فروشتان استفاده نکنید. یک مجموعه هتل و فروشگاه کانادایی از ایمیل مارکتینگ برای معرفی و بازاریابی خدماتش استفاده کرد. این مجموعه در ایمیل‌های ارسالی بر خدمات بیشتری به جز اقامت تأکید و سعی کرد خدمات رستورانی و فروشگاهی را معرفی کند. مجموعه مذکور درنتیجه ارسال این ایمیل، بیش از ۱۰۰ درخواست رزرو میز دریافت و فروش آن حدوداً ۲۰% افزایش پیدا کرد. همچنین تعداد دنبال کنندگان این مجموعه در فضای مجازی تا ۶۰% افزایش یافت.

چگونه مخاطب را وادار کنیم ایمیل دریافتی را باز کند؟

  • عنوان ایمیل باید جالب و گیرا باشد. سعی کنید موضوع انتخابی‌تان شبیه اسپم به نظر نیاید. یکی از روش‌های مؤثر در انتخاب عنوان مناسب، اشاره به مشکلی است که حدس می‌زنید مخاطب شما با آن درگیر باشد. انتخاب تیتر جالبی که مخاطب را به لبخند وادار می‌کند هم می‌تواند در جذب او مؤثر باشد.
  • ایمیل را شخصی‌سازی کنید. مشتری را با نام واقعی‌اش خطاب کنید و از عبارت «مشتری گرامی» استفاده نکنید. شخصی‌سازی تنها به نام مشتری محدود نمی‌شود بلکه موضوع این ایمیل‌ها هم مهم است. فقط ایمیل‌های مرتبط ارسال کنید. به‌عبارت‌دیگر مخاطب را شناسایی کرده و نیازش را درک کنید. هرگز برای مشتری ۲۵ ساله‌تان تبلیغات دندان مصنوعی نفرستید.
  • محتوای داخل ایمیل هم مهم است. بدنه اصلی ایمیل هم باید به‌اندازه عنوان، جذاب و گیرا باشد. تعداد کمی از مخاطبان شما ایمیل را تمام و کمال مطالعه می‌کنند. محتوا را به‌گونه‌ای انتخاب کنید که مخاطب شما با دیدنش احساس کند باید آن را بخواند.
  • مشخصاتتان را در پایان ایمیل ذکر کنید. شخصی‌سازی تنها به دریافت‌کننده ایمیل محدود نمی‌شود بلکه باید نام و مشخصات خودتان را هم به‌عنوان ارسال‌کننده در پایان این ایمیل ذکر کنید. با این کار اعتماد مخاطب را به دست آورید.

شاید فکر کنید که ایمیل مارکتینگ چقدر دشوار است؛ اما باید بدانید که لازم نیست برای تهیه محتوای مناسب، هزینه‌های گزاف صرف کنید. وب‌سایت‌های بسیاری وجود دارند که در برنامه‌ریزی استراتژی مناسب به شما کمک می‌کنند.


طراحی تخصصی قالب ایمیل نیاز به رعایت اصولی خاص و آگاهی از استانداردهای روز دنیا در بکارگیری از کدها و استایل ها دارد. واحد طراحی و توسعه هاست ایران با دانش و مهارت بالا در این حوزه می تواند قالبی استاندارد و متفاوت را مطابق با نیاز شما طراحی نماید.


۲. ارتباط مؤثر برقرار کنید

ارتباط مؤثر برقرار کنید

کمپین‌های ایمیل مارکتینگ برای معرفی محصولات جدید، دعوت از کاربران برای دنبال کردن برند و معرفی رویدادهای شرکت مناسب هستند. در استفاده از این شیوهٔ تبلیغاتی سعی کنید به‌جای تلاش برای فروش بیشتر، روی ایجاد رابطهٔ مؤثر با مشتریان تمرکز کنید.

از ایمیل معتبر برای ارسال خبرنامه‌هایتان استفاده کنید. با این کار معتبر و در دسترس مشتریان به نظر می‌رسید و به آن‌ها نشان می‌دهید که برای ایشان اهمیت قائل هستید.

به مشتریان وفادارتان پیشنهادهای ارزشمند ارائه دهید. مثلاً در روز تولدشان هدیه ارسال کنید یا بعد از چند خرید باارزش مالی زیاد، بن تخفیف دهید. به مخاطبانی که هنوز از شما خرید نکرده‌اند هم پیشنهادی دهید که نتوانند رد کنند. بن تخفیف برای خرید اول، هزینهٔ ارسال رایگان و ضمانت بازگشت کالا می‌تواند پیشنهاد مناسبی باشد.

۳. از تصاویر استفاده کنید

تدارکات لازم را فراهم کنید

طبق تحقیقات، کمپین‌های ایمیل مارکتینگی که بیشتر از متن از تصویر و اینفوگرافیک استفاده کرده بودند، موفق‌تر ظاهر شدند.

مشتریان و مخاطبین علاقه چندانی به خواندن متن‌های طولانی نشان نمی‌دهند. ایمیل‌هایی که از تصاویر جذاب استفاده می‌کنند و متن موردنظرشان را در قالب اینفوگرافیک ارائه می‌دهند، موفق‌تر هستند. مخاطب شما در این روش با نگاهی کوتاه آنچه باید بداند را به‌اختصار می‌بیند و جذبش می‌شود. وقتی زمان مخاطبتان را هدر نمی‌دهید او هم فکر می‌کند که شما به مشتری بیش از کسب درآمدتان اهمیت می‌دهید.

۴. CTA مناسب انتخاب کنید

همیشه در دسترس بودن دکمه های cta

Call to Action یا دعوت‌کننده یکی از اجزای مهم در ایمیل مارکتینگ است. باید مخاطبتان را به‌درستی راهنمایی کنید تا دعوت شما را بپذیرد.

همیشه لینک وب‌سایت یا فروشگاهتان را در انتهای ایمیل ذکر کنید اما از نوشتن عبارتی مثل «اینجا کلیک کنید» بپرهیزید. جمله‌ای پیدا کنید که به‌خوبی نمایان‌گر ارزشی باشد که قصد دارید ارائه کنید. مثلاً لینک را در جملهٔ «گالری محصولات ما را مشاهده کنید و کالای موردنظرتان را بیابید» تعبیه کنید.

۵. هرگز از شنیدن پاسخ منفی ناامید نشوید

لغو عضویت

همیشه مشتریان و مخاطبینی وجود دارند که از دریافت خبرنامه شما انصراف می‌دهند (لغو عضویت می‌کنند). شما باید به تصمیم آن‌ها احترام بگذارید. البته مهم‌تر از همه‌چیز باید به فکر رفع نواقص خودتان باشید و اگر به مشتریانتان ضرر رسانده‌اید، آن را جبران کنید.

شرکت HULU در پاسخ به کاربرانی که unsubscribe می‌کنند، پیامی ارسال کرده و از آن‌ها تشکر می‌کند. این شرکت امسال به خاطر همین پیام برنده جایزه Webby شد. پیام این شرکت جالب‌توجه است. HULU در پیام ارسالی‌اش توضیح می‌دهد که از این تصمیم کاربران برای بهبود خدماتش بهره می‌برد و به آن‌ها اجازه می‌دهد از یک سرویس دیگر به مدت ۱ هفته کاملاً رایگان استفاده کنند.

فهرست یادآوری در ایمیل مارکتینگ

حالا که استراتژی ایمیل مارکتینگ را تهیه‌کرده‌اید به مراحل اجرای آن می‌پردازیم.

ایمیل‌ها را تقسیم‌بندی کنید

با تقسیم و بخش‌بندی فهرست ایمیل‌ها مشتریان بیشتری جذب می‌کنید و نرخ باز کردن ایمیل، درآمد، لیدهای دریافتی و تراکنش‌ها افزایش می‌یابد.

ایمیل را در زمان مناسب ارسال کنید

زمان ارسال ایمیل با نرخ باز کردن آن‌ها رابطهٔ مستقیم دارد. تحقیقات نشان می‌دهد که نرخ باز کردن ایمیل‌ها در روزهای آخر هفته در پایین‌ترین حد ممکن است.

ایمیل را برای نمایش روی موبایل هم بهینه کنید

بیش از نیمی از ایمیل‌ها روی گوشی باز و دیده می‌شوند. سعی کنید ایمیل‌هایتان را برای نمایش روی صفحه‌نمایش کوچک‌تر بهینه کنید.

کمپین ایمیلی‌تان را خودکار طراحی کنید

ایمیل‌هایی طراحی کنید که به‌صورت خودکار بعد از فعالیت‌های مشخصی مانند ثبت‌نام یا خرید برای مشتریان ارسال شوند. نرخ باز شدن ایمیل‌های خوشامدگویی و تائید خرید بیش از ۵۵% است.

سخت‌ترین قسمت ایمیل مارکتینگ، شروع آن است. به‌محض تهیه استراتژی ایمیل مارکتینگ، باقی ماجرا تقریباً ساده به نظر می‌رسد. اگر کسب‌وکارتان را تازه راه‌اندازی کرده‌اید، اولین قدم جذب مخاطب و دنبال کننده است.

منبع bluehost